Kauhajoen lentopaikka, EFKJ
Osoite: Tokerotie 835, 61850 Kauhajoki
Sijainti: 622748N 0222328E
Korkeus: 407 FT (124 M)
Kiitotie: 07-25 - 1160 x 23 M - asvalttia
Radiotaajuus: 118.450
Finavia: EFKJ NOTAM
Lentopaikat.fi: EFKJ
Pysyväismääräykset  Päivitetty 9.4.2022

Talviaikana pyrimme pitämään kentän aurattuna, mutta säännöllistä talvikunnossapitoa ei ole. Jäsenet näkevät konevarauksesta kohdasta "EFKJ kentän kunto" milloin kenttä on viimeksi aurattu.  Muut kuin Air Pilot ry:n jäsenet, tarkista kentän käytettävyys numerosta 050 559 3094.

Kauhajoen lentokenttä on myös virallinen lennokkien lennätyspaikka, maksimi lennätyskorkeus on 5000ft meren pinnasta. Lue lisää määräyksestä täältä.
Lennokkien lennätys vaatii kuitenkin etukäteisluvan, ennen lennätystä ota yhteyttä lentokentän päällikköön. Tutustu myös pysyväismääräyksiin.

Lentokentällä liikkumista rajoitetaan Sisäministeriön asetuksella 1348/2015, lentokentällä on liikkumis- ja oleskelurajoitus. Kiellon rikkomisesta voidaan määrätä Poliisilain 9.luvun 8§ sekä Ilmailulaki 178§ kohta 17 mukainen sakkorangaistus.  Kielto ei koske ilmailutoimintaa, luvan saaneita, lentokentän ylläpitoa tai viranomaisia.


Kauhajoen lentokentän historiaa

Vuonna 1941 alkanut ilmavoimien varalaskupaikan rakentaminen saatiin valmiiksi helmikuussa 1942, kenttää rakennettiin Köyliön varavankilan työvoimalla. Työvoimana olleiden vankien joukossa oli poliittisia tai turvasäilöön otettuja suomalaisia vankeja sekä belgialaisia, puolalaisia ja ainakin yksi hollantilainen. 

Varalaskupaikalle rakennettiin kaksi kiitotietä, nykyisinkin käytössä oleva 07/25 sekä ristikkäinen kiitotie jonka pohja on kutakuinkin nykyisen lentokentälle johtava tien kohdalla. Myös lentotoimintaa varten tarvittavat parakkirakennukset tehtiin mutta ne on poistettu vuosien 1946-1948 välillä.

Käyttötarpeen puutteen vuoksi lmavoimien varalaskupaikaksi raivattu lentokenttä metsittyi sotien jälkeen. 

(Lähde: Kauhajoen joulu 2014, Heikki Taimin artikkeli "Lamminmaan varalaskupaikan rakentaminen vankityövoimalla"


Seuraava raivaus laskukelpoiseksi lentopaikaksi tehtiin vuosiksi 1952 ja 1953 kun kentällä pidettiin lentonäytöksiä joissa kohokohtina olivat kuuluisat Pilvien huimapäät- ryhmän taitolentoesitykset. Lentonäytökset loppuivat helluntaina 25.5.1953 pidetyn näytöksen jälkeen kun näytöksessä Erkki Kantosen ohjaama Bücker Bü 133C Jungmeister OH-SEA tuhoutui ohjaajan loukkaantuessa vakavasti.

Tarinaa onnettomuudesta löytyy täältä:



Kolmas ja viimeinen raivaus lentokentäksi aloitettiin 1972 ja ensimmäinen lasku suoritettiin 27.8.1972, koneena Rallye Club OH-SDP ja ohjaajana Matti Järviharju. 

Kiitoksia aiemmille sukupolville valtavasta työmäärästä jonka he ovat kentän eteen tehneet. Jatkakaamme omalta osaltamme lentokentän ylläpitoa tulevillekkin sukupolville!


Kentän päällikkö
Sami Mäntyharju
050 559 3094
mantysam76(ä)gmail.com


Kentällä toimivat
Air Pilot ry
Suupohjan Lentokerho ry